آسیب شناسی سرودهای تولید شده با تکیه بر «هویت دخترانه»
[ad_1]
من گزارش میدم خبرگزاری تسنیممعصومه فاطمی، نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی زنان، در یادداشتی با عنوان «آسیب شناسی سرودهای تولید شده بر اساس «هویت دخترانه» می نویسد: الگوبرداری از الگوهای ایرانی و اسلامی برای شکل و محتوای سرود، نهال سرود را می سازد. رشد کند و برای رشد با ریشه خود، بومی و تمدن باید به هم پیوند خورده و فرهنگ برتر را ایجاد کند. در این یادداشت سعی شده است بر اساس تهیه مدل سرود مناسب و آسیب شناسی سرودهای حاضر نکاتی را یادداشت کنیم.
در این یادداشت به سرودهایی می پردازیم که در آن دختران در خواندن و تصویرسازی سرودها و همچنین در تشریح مسائل ملی، مذهبی و هویتی دختران حضور داشتند.
با توجه به اینکه سرود با هم خوانده می شود، می تواند شور و شعور جمع را برای مخاطبان سرود نشان دهد و بر فردیت و امر شخصی غلبه کند. یکی از دلایل جذابیت کی پاپ در بین نوجوانان این است که هر نوجوانی چیزی برای ارائه دارد و بت ها نقطه کانونی کار جمعی هستند. اگرچه کی پاپ در برخی معیارها توانسته کمی از محتوای موسیقی غربی فاصله بگیرد، اما از نظر محتوایی با مدل بومی و شاخص فرهنگ بومی و شرقی خود فاصله زیادی دارد.
به نظر می رسد به دلیل پیشینه فرهنگی و تمدنی غرورآفرینی که در ایران وجود دارد، آواز و سرود خوانی می تواند پیشرفت زیادی داشته باشد. به همین دلیل در چند بند به مزایا و معایب سرودهای کنونی می پردازیم:
توانایی استفاده از شعر فاخر و محتوای غنی یکی از شاخص های قوی فرهنگ ایرانی است. اما فقدان شعر شریف باعث شده است که در برخی از سرودهای موجود به آهنگی ضعیف و مبتذل تنزل دهیم. آهنگسازان سرود با ضرب آهنگ تند، حرکات موزون با موسیقی، غلبه صدای موسیقی سعی در جذب مضامین برای سرودها دارند. وقتی موسیقی بر مضمون غلبه کرد، مضامین در روح شنونده باقی نمی ماند، بلکه تبدیل به یک موسیقی معمولی می شود که انگار از مضمون خالی است، پس از هدف دور شده ایم. به طور کلی در یک سرود، موسیقی باید در خدمت مضمون باشد و باعث فراموشی توجه به مضامین شعری زیر نشود.
رهبر انقلاب به موسیقی طیب و طاهر برای خلق آثار موسیقایی اشاره می کنند که قدمی فراتر از موسیقی حلال به نظر می رسد و آهنگسازان برای تأثیرگذاری عمیق باید به این مهم توجه کنند.
تحریک مخاطب با موسیقی یا حرکات مزخرف یا شبه رقص، سلبریتی کردن خواننده تک نفره، استفاده از خوانندگان معروف و پرحاشیه، استفاده از جذابیت ها و حرکات چهره دختران، استفاده از تک نوازی اجباری دختران، تحریک دختران به تک خوانی و تک خوانی، گروه های مختلط برای سرودهای دخترانه و پسرانه که اجباری یا مرزی هستند، استفاده از مربی مرد برای آموزش همخوانی اجباری دخترانه و غیره. بخشی از مشکلاتی است که در حال حاضر با آن روبرو هستیم. سرودها که برای جلوگیری از این آسیب ضروری به نظر می رسد، برای ایجاد شکلی بومی برای سرود
در ترانه های دخترانه، دختران به دخترانه و عفاف دعوت می شوند، اما ترانه سراها و سردبیران رسانه ها جذابیت دختر را در مرکز قرار می دهند و مضامین ذبح را در قالب رسانه ای برای شکوفایی ترانه قرار می دهند. مثلاً چیزهایی مثل دختری که روسری اش افتاده یا در آستانه کشف حجاب است، دختری که ناخودآگاه موزون ترین حرکات و رفتارها را با سرود انجام می دهد، مرکز تصویر است. و اگر دختری بخواهد سرود ملی را بخواند و با ضرب آهنگ بی ادبانه رفتار کند، مورد توجه رسانه ها قرار نمی گیرد و برای دیده شدن باید خود را بیشتر در معرض دید قرار دهد.
این مشکل در آهنگ های ترکیبی دختر و پسر بیشتر به چشم می خورد زیرا پسرها کمتر از زبان بدن استفاده می کنند و دختران بیشتر از آن استفاده می کنند و دختران را به کانون ترانه سرایی تبدیل می کند.
معمولاً برای این مشکلات چندین پاسخ وجود دارد، برخی می گویند که دخترانی که در این سرودها حضور دارند معمولاً تکلیف نیستند (یا به عبارتی هنوز چند روزی تا تکلیف شدنشان باقی است) غیر از این که برخی مکلف هستند و اکنون سرود در میان بدهکاران افزایش یافته است. او خواندن سرود در رسانه ها را از یک موضوع اجباری فردی متمایز کرد. رسانه ها در نقش فرهنگ ساز در تغییر مرزهای عفاف دخترانه اهمیت دارند و در کنار مضامین سرود، کنش های رفتاری و نوع موسیقی سرود نیز می تواند موثر باشد و حتی تعریف عفاف بیشتر با رفتار تعریف می شود تا با رفتار. تم ها
پاسخ دیگری که به این مشکلات ارائه شده این است که استفاده از این رویه برای جذب مخاطب خاکستری پاسخی ناقص است، هرچند بسیار مهم است. از آنجایی که سرود با فراگیر شدن، مخاطبان مذهبی را به همراه دارد، جذابیت تصویر و موسیقی باعث می شود که دختران به سمت سرود با محتوای مذهبی و با آسیب های بیان شده، معیارهای هویت دخترانه و مفهوم عفاف کشیده شوند. دستخوش تغییر و تحول شده و دختران مذهبی را خاکستری می کند. در واقع با این نوع آواز خواندن، دختران خاکستری مذهبی نمی شوند. بلکه دختران مذهبی سفید می شوند. چرا که در این مدت برخی از دختران با این سوال مواجه شدند که ظاهر رفتار مداوم امری مشروع و پسندیده است که رسانه های مذهبی از آن چشم پوشی می کنند؟ آیا خواندن تک آهنگی که تبلیغ می شود برای دختران قانونی است؟ این نشان می دهد که سرود تبدیل به رسانه ای شده است که می توان آن را شخصی کرد. اما آیا این تعیین سلیقه و تعیین مرزهای هویتی نباید با دختر در تراز انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشد یا برای یک محصول رسانه ای که چهره ای آزاده و خوش صدا از دختر ایرانی را به نمایش بگذارد کافی است؟
علاوه بر عناصر موسیقی، رسانه و تصویر سرود، چهار معیار زیر ممکن است در ارزیابی یک سرود مفید و منظم مفید باشد: «انگیزه، تعیین معیار، تعیین تکلیف و طراحی مدل».
می توان از ظرفیت سرود برای تعریف هویت دختران و اقدام موثر دختران در قالب سرود استفاده کرد و به نظر من یکی از سرودهایی است که توانسته شاخص های چندگانه «ایجاد» را تعریف کند. انگیزه، معیارها، تعیین تکلیف و الگوبرداری همزمان سرود «اینجا در ایران» است که موسیقی سنگین و جذابی داشت.
برای پیشبرد بحث، چهار معیار «ایجاد انگیزه، تعیین معیارها، تعیین وظایف و طراحی مدل» را تعریف می کنیم:
- ایجاد انگیزه: ایجاد انگیزه و اشتیاق در مورد مفاهیم و مضامین سرود
- تعریف ملاک: برای طرح معیار مطلوبیت با توجه به موضوع، در صورتی که موضوع عفاف و حجاب دختر باشد، باید ملاک عفاف و حجاب را مطرح کرد. و در اجرای سرود به آن متعهد باشد (مواردی هست که به حمل چتر افتخار می کند ولی چتر نمی برد)
3. تعیین تکلیف: تکالیف مورد انتظار باید موضوع اصلی باشد، مثلاً اگر موضوع هویت دخترانه است، چند نمونه از وظایف مورد نظر برای دختران را در بین موضوعات ذکر کنید، مانند پوشش حجاب.
4. طراحی الگو: الگوهای تمیز باید با موضوع طرح سازگار باشد.
در زیر معیارها را با توجه به سرودهای منتشر شده توضیح می دهیم. بدیهی است عدم توجه به شاخص های چهارگانه باعث کاهش کیفیت سرود می شود.
سرود آنجا ایران و سرود هدیه اسباب بازی ها حول یک برنامه عملی شکل گرفت که جشن تکلیف بود. پس از ایجاد شور و نشاط و انگیزه، آهنگ تبریک فرمانده 1 منجر به عهد و پیمانی با امام شد که شور و شعور و وظیفه را متعادل می کرد. نمونه هایی مانند حضرت زهرا، حاج قاسم در این آهنگ ها ترسیم شده و کارهایی مانند چادری مانند حضرت زهرا و … ذکر شده است. ملاک های امام زمان برای سربازی یا دختر مطلوب را می توان در دو سرود سلام فرمانده و اینجا ایران مشاهده کرد.
یکی دیگر از عوامل موفقیت سرود انجا ایرانه پخش آن در کمپین ها و جشن ها و … بود که باعث شنیده شدن این اثر شد و امیدواریم از طریق تولید سرود و محصولات مختلف شبکه به همراه سرود بتوانیم تا بر سرود تأثیر بگذارد و در واقع به نوجوانان کمک کند فکر و عمل کنند.
هدف از ساختن سرود، تأثیرگذاری موقت و گذرا نیست، بنابراین باید محتوای شناختی را به گونه ای خلق کرد که جهان بینی خالق سرود در شعر مشخص باشد نه فقط عواطف و شور. ارشاد برای سرود می گوید که مضامین قوی و اسلامی در شعر باشد یا برای سرودی که مربوط به امام زمان است می گویند عدالت امام زمان، وضعیت بشریت باشد. گرفتار است، حاجت دنیا از امام زمان، راه زندگی انسان و امید و امید و رغبت در آن نهفته است، یا سرودی برای پیشرفت علمی کشور، سرود خلق کردن برای . ارزش های انقلاب
این عبارات نشان می دهد که باید به سرود و لوازم جانبی آن توجه جدی تری داشت. و در حوزه هویت دخترانه به عنوان یکی از عرصه های پیشرو باید سرودها با دقت و ظرافت بیشتری تولید شود تا با حفظ ویژگی های دخترانه در ایران تقویت شود. برای ساخت سرود بخصوص سرودهای دخترانه باید از کارشناسان مرتبط استفاده کرد. برای موفقیت بیشتر
*عکس تزئینی است.
انتهای پیام/
[ad_2]