آیا برنامه صادرات خودرو به روسیه برای سال 1403 موفقیتآمیز خواهد بود؟
[ad_1]
ایران خودرو و سایپا در سال های 1401 و 1402 عملکرد ضعیفی در زمینه صادرات خودرو داشتند و برنامه های صادراتی این دو خودروساز به روسیه و بلاروس ناتمام ماند. نیمه کارکردی صادرات موجب انتقاد شرکای روسی ایرانی ها شد. با این حال ایران خودرو قصد دارد عملکرد خود را در زمینه صادرات خودرو به روسیه بهبود بخشد. به گزارش رسانه رسمی ایران خودرو موسوم به اکوپرس، ایران خودرو تصمیم دارد محصول جدید تارا خود را به روسیه ارسال کند.
امیرعباس فرنودی، معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو در گفت و گو با خبرنگار ایکوپرس گفت: روند اخذ استاندارد برای خودروهای تارا و سایر خودروهایی که در بازار روسیه به فروش می رسند همچنان ادامه دارد. در صورت اخذ گواهی استاندارد تارا، این خودرو ظرفیت صادرات به سایر کشورهای عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا را خواهد داشت.
صادرات قطعات و لوازم جانبی سود بیشتری نسبت به صادرات خودرو دارد
به گفته فرنودی، طرح های صادراتی با جدیت هر چه بیشتر در حال پیگیری است. البته باید در نظر داشت که اولویت های ایران خودرو در درجه اول تامین بازار داخلی است. فرنودی از علاقه مشتریان روسی به تارا صحبت کرد و شانس موفقیت این خودرو در بازار روسیه را ارزیابی کرد. به گفته فرنودی، در نیمه دوم سال جاری برنامه ریزی برای صادرات این محصول به روسیه را پیگیری خواهیم کرد.
پیش از آن و در اوایل سال 1403 «کامبیس میرکریمی» از اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه از بی اطلاعی خودروسازان ایرانی برای صادرات شکایت کرده بود. به گفته وی، اولویت خودروسازان ایرانی صادرات نیست و ترجیح می دهند به صادرات قطعات خودرو راضی باشند. این موضوع در گفت و گوی فرنودی با اکوپرس تایید شد که وی درباره سودآوری صادرات قطعات خودرو، ریخته گری، قطعات غیر ریخته گری و لوازم جانبی موتورسیکلت به روسیه صحبت کرد. اما به نظر می رسد ایران خودرو هم در زمینه تامین نیاز بازار داخلی و هم در زمینه صادرات خودرو بهتر از سایپا عمل کرده است.
[ad_2]