از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران
[ad_1]
اقتصاد 24– شاید برخی از کارشناسان صنعت خودرو و همچنین کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که تقریباً 100 درصد خودروهای مورد استفاده در کشور را خودروهای سوخت فسیلی تشکیل می دهند و ایران یکی از کشورهایی است که از توسعه محیط زیست قدردانی نکرده است. خودروهایی که از سوختهای غیرفسیلی استفاده میکنند، اما هدفگیری سوخت تنها راه کاهش عدم تعادل سوخت بهویژه بنزین نیست.
به عنوان مثال خودروهای برقی در کشور ما بسیار کم توسعه یافته اند اما در کشوری مانند چین 100 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس برقی هستند و از این نظر توسعه 100 درصدی دارند اما این اتفاق در کشور ما رخ نداد این سوال به موضوع افزایش کیفیت و توسعه صنعت خودرو در کشور مربوط می شود.
بیشتر بخوانید: راهی برای برون رفت از عدم تعادل انرژی در ایران
گرانی بنزین، راه حل مشکل عدم تعادل بنزین؟
آیا دولت برای حل مشکل کمبود بنزین باید بنزین را گران کند؟ در همین رابطه محمدعلی صادقی کارشناس نفت و انرژی در گفتگو با اقتصاد 24 درباره اجرای طرح یکباره و گرانی بنزین یا سهمیه بندی گفت: بسیاری از برنامه های کنترل مصرف بنزین در شرایط دولت نمی گنجد. برای تحویل بنزین هر چقدر هم بر عرضه بنزین با کارت نظارت داشته باشید، با وجود نیاز، مردم تمایل به خرید بنزین با قیمت بالا دارند و همین موضوع زمینه ساز تحویل خارج از سهمیه و مخفیانه می شود.
وی ادامه داد: نیاز به سوخت باعث می شود مردم در ظرفیت زمانی خود را با هزینه های بالاتر تطبیق دهند اما محدودیت در تامین سوخت باعث افزایش قاچاق و عرضه سوخت خارج از شبکه می شود.
بنزین چند تعرفه با قیمت پلکانی
صادقی گفت: باید به سمتی برویم که قیمت سوخت با توجه به میزان مصرف هر فرد تعیین شود. همچنین واریز نرخ و حفظ آن به شدت باعث فشرده شدن فنر قیمت و تعدیل آن واکنش شدید می شود. این روند قیمت گذاری ناقص است، بنابراین برای مثال باید هر 6 ماه یکبار تعدیل جزئی قیمت انجام شود تا مردم بتوانند هزینه های خود را برنامه ریزی کنند.
خودروهای فرسوده و فناوری ضعیف مقصر اصلی نابرابری بنزین در ایران هستند
وی گفت: خودروهای مستهلک و قدیمی ما دلیل اصلی افزایش مصرف سوخت است اما عجیب است که هیچکس به فکر آن نیست. خودروها در شرایط مشابه و قطعات مشابه ساخته و استفاده می شوند. میانگین مصرف سوخت خودروهای ما چندین برابر میانگین جهانی است و جالب اینجاست که این موتورها و خودروها رتبه استاندارد نیز دریافت می کنند.
این کارشناس صنعت نفت و انرژی تصریح کرد: همه این مسائل ناشناخته ما را در شرایطی قرار داد که باید برخلاف میل مردم حرکت کنیم و بنزین را گران کنیم.
آیا خودروی برقی راه حلی برای مشکل سوخت خواهد بود؟
صادقی گفت: استفاده از خودروهای برقی جزء پرکردن سبد سوخت است اما نه کل کار. خودروهای برقی در نهایت 5 درصد از بازار را تشکیل می دهند و نمی توانند تأثیر زیادی بر مشکل عدم تعادل بنزین بگذارند.
وی تصریح کرد: میتوان بهجای هزینهکردن در پروژههای غیرکارشناسانه، به دنبال پروژههای خوب مانند واردات خودروهای خارجی کم کارکرد با فناوریهای پیشرفته بود کار دشواری نیست
این کارشناس صنعت نفت و انرژی گفت: پس از فروریختن دیوار برلین، همان طرح واردات خودروهای فرسوده اجرا شد و بسیار مفید بود. خودروهای وارداتی آن زمان با تعداد اندک 10 سال در کشور ما با آرامش کار می کردند.
[ad_2]