9

بدنه تولید در کشور، پذیرای رویکرد‌های صادرات‌محور نیست/ راه نجاتی برای تولید و تجارت وجود دارد؟

[ad_1]

رویکردهای صادرات محور

اقتصاد 24– «جهش تولید با مشارکت مردم» شعار امسال رهبر انقلاب است. بیش از دو ماه از آغاز سال جدید می گذرد اما هیچ اشاره ای به برنامه ریزی مشخص از سوی مسئولان حوزه های اقتصادی برای تحقق شعار مذکور نشده است. کارشناسان معتقدند توجه به ظرفیت هر بنگاه اقتصادی و ارزش آفرین می تواند سرآغازی برای افزایش بهره وری آنها باشد.

در این میان توسعه بازارهای صادراتی به عنوان راهکاری برای تحقق شعار سال را می توان یکی از موثرترین راهکارها دانست. اما از نظر زیرساخت های فنی و مدیریتی در این زمینه توسعه چندانی حاصل نشده است و به سختی می توان بارقه امیدی را در بحث تعامل با سایر بازارهای جهانی مشاهده کرد.

ما تولید صادرات محور نداریم

رضا توفیقی، کارشناس توسعه تجارت، توجه چند جانبه تولید و اقتصاد به امور بازرگانی را یکی از ارکان تقویت فعالیت های تجاری می داند و به اقتصاد 24 توضیح می دهد: تولید اساس تجارت است و باید به این دو به عنوان پیوند نگاه شود. در یک زنجیر . وقتی تولید رشد کرد و اگر برنامه های تجاری درستی داشته باشیم، می توانیم صادرات خود را توسعه دهیم. اما همه تولیدات راه حلی برای این مشکل نیستند و تولید صادرات محور اصطلاحی است که برای جلب توجه به الزامات آن استفاده می شود. تکمیل زنجیره ارزش که در نهایت منجر به تقویت و جهش تولید همگام با صادرات می شود، یکی از موضوعات ثابت توسعه کسب و کار در چند سال گذشته بوده است، اما هنوز شاهد بهبودی در این روند نیستیم.


بیشتر بخوانید: تبلیغات عضویت در بریکس چطور؟/ توانایی بالای ایران در از دست دادن فرصت های تجاری


وی ادامه داد: رویکردهای تولید همواره تامین نیازهای داخلی و سپس صادرات مابقی را در اولویت قرار داده است. به عبارت ساده، تولید برای بازار داخلی انجام می شد و اگر پس از تحویل مازاد داشت، صادر می شد. در سال های اخیر و با رشد چشم انداز کسب و کار، این مشکل تا حدودی بهبود یافته است، اما بدنه تولیدی کشور همچنان پذیرای رویکردهای صادرات محور نیست و این خود مانعی برای رشد و تقویت تولید و توسعه خارجی تلقی می شود. تجارت تنها زمانی که زنجیره ارزش را در دنیا شناسایی کنیم و بر اساس نیازهای هدف تولید کنیم، می توانیم به عنوان یکی از تامین کنندگان مهم در این زمینه ها شناخته شویم. بنابراین ضعف تولید صادرات محور به تمامی حلقه های زنجیره اقتصادی آسیب وارد کرده است.

کسب و کار

سنگ بنای اصلاحات باید گذاشته شود

این کارشناس توسعه تجارت تصریح کرد: اگر به دنبال جهش تولید و به تبع آن توسعه صادرات هستیم، ابتدا باید یک طرح جامع برای بخش تولید کشور تدوین و اجرا کنیم. اولین و مهمترین برنامه، ایجاد کارخانه ها و واحدهای تولیدی است که استراتژی آنها فعالیت بر اساس نیاز بازارهای هدف است. در چنین شرایطی خط تولید بر اساس نیازهای تولیدی صادرات محور و پیشرفته تر تجهیز می شود. تهیه مواد اولیه برای تولید، خلاقیت های مرتبط با بسته بندی، بازاریابی و سایر رویدادهای مشابه از جمله نتایج به کارگیری رویکردهای تولید صادرات محور است. تا به امروز فرآیند تولید صادراتی این قوانین را رعایت نکرده است و بدیهی است که چنین جهشی در تولید وجود نداشته است. تصور نادرست از ماهیت توسعه صادرات غیرنفتی در بخش تولید را می توان دلیل اصلی این بی توجهی دانست.

توفیقی خاطرنشان کرد: اصلاح نواقص در راهبردهای تولید و توجه به ظرفیت های موجود در بخش های اقتصادی برای تقویت صادرات نیازمند زمان کافی است و باید با برنامه ریزی بلندمدت محقق شود. اما در همین دوره می توان سنگ بنای ایجاد تولید صادرات محور و تنوع سبد محصولات را گذاشت و زمینه ظهور و جهش تولید و صادرات را فراهم کرد. تا زمانی که قدم اول را در این مسیر برداریم، شاهد تغییرات مهمی نخواهیم بود.

درگیری ها را کنار بگذاریم

شاید تا سال‌های اخیر، به صنعت و تجارت به‌عنوان دو بال مهم و حیاتی اقتصاد در کنار هم نگاه کنیم. حتی ممکن است در بین فعالان این بخش نظرات متناقضی وجود داشته باشد، اما اگر برنامه هایی از بالا برای بهبود این رویکردها و بهبود موازنه تولید و تجارت تدوین و اجرا شود، می توان به رشد و اوج گیری اقتصاد امیدوار بود. در غیر این صورت چاره ای برای تولید و تجارت نیست و وضعیت اقتصاد کشور به دلیل نبود دو اهرم اصلی (تولید و تجارت) به بدترین وضعیت تاریخ تبدیل خواهد شد.

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا