8

دی‌ام برد، رسانه تخصصی بازاریابی | dmboardانواع تبلیغات در سینماها چگونه نرخ‌گذاری می‌شوند؟

[ad_1]

زمان مطالعه: 5 دقایق

تبلیغات سینمایی یکی از انواع تبلیغاتی است که به دلیل ارائه در محیطی پر از تمرکز سینما تاثیر بسزایی دارد. در این گزارش با ارائه انواع آن سازوکار تبلیغات در سینماها را نیز مورد توجه قرار داده ایم.

امروزه انواع مختلف تبلیغات برای توسعه و ارائه برند به مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد. سینما یکی از سکوهایی است که به دلیل ماهیت خود مکان مناسبی برای هر نوع تبلیغاتی است. سینما رسانه ای با اکران بزرگ و مخاطبی است که سلیقه اش را تا حدودی با توجه به ژانر فیلم می شناسیم. این مخاطب دقایقی را بدون استفاده از تلفن همراه خود در سینما سپری می کند و تمام حواس خود را روی صفحه سینما متمرکز کرده است. در نتیجه موضوع تبلیغات بیش از هر زمان دیگری در ذهن آنها باقی می ماند.

هر گونه تبلیغات در سینما

1. تبلیغات پیشرفته

2. موقعیت یابی محصول

3. تبلیغات محیطی (حمایت مالی)

تبلیغات در سینما

نمونه ای از تبلیغات قبل از فیلم

انواع تریلر فیلم

تبلیغات سینما به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: قبل از پخش و قرار دادن محصول. پری رول ها در واقع ویدیوهای تبلیغاتی هستند که قبل از شروع فیلم پخش می شوند. تبلیغات پیش از پخش به دو دسته تقسیم می شوند:

1- ویدیویی که قبل از شروع فیلم پخش می شود.

2- تصویری که در آن یک برند مخاطب را به تماشای فیلم دعوت می کند.

“پیشرفت در اختیار کارگردان سینما”

علی اعتمادی کارشناس تبلیغات درباره تبلیغات فیلم به دی ام برد گفت:تبلیغات قبل از فیلم و تبلیغات درون فیلم دو مفهوم متفاوت هستند. اگرچه کاربرد و محیط یکسانی دارند. قبل از شروع فیلم، یک باکس تجاری در سینما داریم که معمولاً پنج دقیقه (پنج فیلم یک دقیقه ای) در ابتدای هر فیلم است. این پنج دقیقه در اختیار فیلمبردار است. یعنی صاحبان سینما حق دارند در پنج دقیقه اول فیلمشان تبلیغات پخش کنند. این پنج دقیقه جدا از فیلم است و ضمیمه فایل اصلی فیلمی نیست که تهیه کننده در اختیار فیلمبردار قرار داده است.

محمدرضا ارشدی، یکی دیگر از کارشناسان حوزه تبلیغات در سینما، تبلیغات پیش از پخش را مربوط به توافق مالک سینما با شرکت های پخش می داند. او در مورد آن به DM Bird گفت:یک پروتکل بر اساس قرارداد بین پخش کننده فیلم و فیلمبردار وجود دارد. بنابراین هر تهیه کننده فیلم یک دقیقه قبل و یک دقیقه بعد از فیلم برای تبلیغات فرصت دارد. اما رسم تیزرهای 30 تا 40 ثانیه‌ای است که بنا به صلاحدید تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم به اسپانسر داده می‌شود یا برای فیلم‌هایی که قرار است در آینده توسط دفتر تولید شود، استفاده می‌شود.»

وی همچنین ادامه داد: زمانی که فیلم توسط کارگردان ساخته شد در اختیار تهیه کننده و گروه پخش فیلم قرار می گیرد. هزینه ها نیز در کل فاکتور پخش لحاظ می شود. اگر اسپانسر دارید، هزینه ها به حساب اسپانسر است. در صورت عدم وجود اسپانسر، هزینه ها بر عهده پخش کننده و تهیه کننده فیلم می باشد. تعاملات مالی تئاترها به تهیه کننده و دفتر پخش برمی گردد.

قیمت قبل از رول

اعتمادی درباره پارامترهای قیمت گذاری این آگهی ها ادامه داد: این آگهی ها بر اساس تعداد پخش قیمت گذاری می شوند. ابتدا تعداد مخاطبان بالقوه سینما محاسبه می شود. سپس بر اساس تعداد برداشت هایی که تبلیغ کننده و صاحب تئاتر بر آن توافق دارند ارزیابی می شود. این قیمت بسته به نوع سینما، ظرفیت و استقبال مخاطبان متفاوت است. نکته دیگری که در قیمت گذاری بسیار مهم است میزان فروش فیلم است. بلاک‌باسترها هزینه‌های تبلیغاتی بالاتری دارند.

با این حال ارشدی معتقد است پارامتر خاصی در قیمت گذاری این نوع تبلیغات تاثیری ندارد و کاملا به نوع تعامل بستگی دارد. اگر هر اسپانسر بخواهد از فیلم حمایت کند، هزینه آن تبلیغ را پرداخت می کند. مثلا اسپانسر می گوید من می توانم 5 میلیون تومان بدهم و بسته به آن گزینه می گیرد یا اسپانسر که بتواند ده میلیارد تومان بدهد در تبلیغات محیطی هم استفاده می شود. بستگی به نوع توافق بین اسپانسر و پخش کننده دارد.

انواع تبلیغات قرار دادن محصول

تبلیغات قرار دادن محصول قرار دادن محصول آنها نیز نوع دیگری از تبلیغات مربوط به سینما هستند. این نوع تبلیغات معمولاً به سه روش مختلف استفاده می شود.

1. قرار دادن تصویر، لوگو یا برند در صحنه فیلم.

تبلیغات در سینما

نمونه ای از قرار دادن محصول یک تبلیغ در سینما

2. این زمانی است که برند یا محصول مرتبط به صورت شفاهی در فیلم ذکر می شود.

3. Placement یک یا چند محصول برند حامی است که در فیلم قرار می گیرد یا توسط بازیگران استفاده می شود. این قرارگیری محصول باید به گونه ای باشد که احساسات مثبتی نسبت به برند در ذهن مخاطب ایجاد کند. این روش تبلیغاتی مخاطبان زیادی را هدف قرار می دهد.

اثربخشی بالای قرارگیری محصول به این دلیل است که ارتباط طبیعی بین برند و مخاطب ایجاد می کند. یکی دیگر از مزایای این نوع تبلیغات، تأثیر غیرمستقیم آن بر مخاطب است. زیرا تبلیغات غیرمستقیم تاثیر بیشتری روی مخاطب دارد. اما در این نوع تبلیغات باید دقت کرد که قرار دادن محصول یا ذکر نام برند خیلی واضح و آینده نگر نباشد تا به جای تاثیرگذاری بر مخاطب، به تمسخر تبدیل شود.

تبلیغات محیطی (حمایت مالی) فیلم ها

به گفته اتمادی، تبلیغات این فیلم به فایل اصلی فیلم پیوست شده است. فایل هایی که تهیه کننده در اختیار فیلمبردار قرار می دهد به گونه ای است که فیلمبردار و پخش کننده امکان دستکاری در آنها را ندارند. این فایل فیلم حریم خصوصی تهیه کننده است و او حق داشت در طول فیلم از اسپانسرهای تبلیغاتی جذب کند. این تبلیغات می تواند قرار دادن محصول، دعوت از برند برای تماشای فیلم و غیره باشد. همچنین سازنده مسئول قیمت گذاری این تبلیغات است. توافق تهیه کننده با اسپانسرها ممکن است محدود به محیط سینما نباشد و به فضای تبلیغات محیطی و بیلبوردهای شهری نیز کشیده شود.

تبلیغات محیطی

نمونه ای از تبلیغات محیطی برای فیلم

ارشدی درباره اسپانسرها نیز توضیح داد: به عنوان مثال اسپانسر می تواند تا 5 میلیون تومان هزینه کند و بسته به آن مبلغ، آپشن می گیرد. یا اسپانسر که بتواند ده میلیارد تومان هزینه کند در تبلیغات محیطی هم استفاده می شود. بستگی به نوع توافق بین اسپانسر و پخش کننده دارد. شرکت حامی به اپراتور می‌گوید که هر جا که فرصت تبلیغ داشته باشید، اسپانسر فیلمی که پخش می‌کنید، می‌شویم. به عنوان مثال، فیلم هایی که کمتر مورد استقبال مردم قرار می گیرند، نمایش کمتری دارند و بر همین اساس تیزرهای کمتری دارند. اما بلاک باسترها تیزرهای زیادی دارند و به همین دلیل تعداد اسپانسرها نیز زیاد است. (هزینه های تولید بالاتر است و تولید کننده تعداد کم را برای اسپانسر نمی پذیرد.)

وی همچنین ادامه داد:معمولاً اجازه انتشار تیزر قبل از فیلم داده می شود، اما اگر اسپانسر قوی داشته باشد، شانس بیشتری دارد. از دیگر گزینه های پیش روی اسپانسر، تبلیغات سبز فیلم در سطح شهر، استفاده از لوگوی اسپانسر در کنار لوگوی فیلم یا حتی تبلیغات سبز سینما است.

به طور کلی، اگر می خواهید برند خود را در سینما تبلیغ کنید، دو راه دارید. یا می توانید با تهیه کننده تبلیغات پیش بازیگر، محل قرار دادن محصول یا محیط فیلم هماهنگ کنید. یا می‌توانید قبل از شروع فیلم از شرکت‌های پخش یا سالن‌های سینما برای تبلیغات پیش از پخش درخواست دهید. هر کدام از این موارد بسته به بودجه شما و مبلغی که می خواهید برای تبلیغات برند خود هزینه کنید می تواند گزینه مناسبی باشد.

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا