دیام برد، رسانه تخصصی بازاریابی | dmboardنسخه جدید راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی ایران به زودی منتشر میشود دیام برد
[ad_1]
زمان مطالعه: 5 دقایق
نسخه جدید Iran Martech Landscape که نسخه قبلی آن برای اولین بار در سال 1401 توسط DM Bird منتشر شده بود توسط این رسانه منتشر می شود. نسخه ای که علاوه بر جامعیت بیشتر، تفاوت های زیادی با نسخه قبلی دارد و می تواند به معامله گران کمک زیادی کند.
Martech یا تکنولوژی بازاریابی به معنای ترکیب فناوری با علم بازاریابی است و به استفاده از فناوری برای دستیابی به اهداف بازاریابی گفته می شود. Martech به عنوان فناوری بازاریابی ترجمه می شود و از دو کلمه فناوری و بازاریابی تشکیل شده است. گزارشی با عنوان Martech Landscape سالانه توسط بسیاری از کشورهای جهان منتشر می شود که راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی آن کشورها است. در واقع، Martech Landscape هر کشور یک مرجع طبقه بندی شده برای تمام ابزارهای بازاریابی آن کشور است و به بازاریابان کمک می کند تا ابزارهای مورد نیاز خود را بشناسند و از آنها استفاده کنند.
تاریخچه چشم انداز Martech در جهان
چنین محتوایی اولین بار در سال 2011 با معرفی 100 تا 150 ابزار در اینترنت منتشر شد. این محتوا توسط اسکات برینکر، برنامه نویس و کارآفرین آمریکایی تهیه و منتشر شده است. این اتفاق باعث شد تا مردم در صنعت بازاریابی او را پدرخوانده مارچک بخوانند. تا کنون، چشم انداز صنعت مارتک در جهان روز به روز در حال افزایش است. جالب است بدانید که این صنعت در سال های 2023-2024 27.8 درصد رشد داشته است. نسخه جدید این نقشه در بسیاری از کشورهای مختلف جهان در حال تهیه است. لازم به ذکر است که بیش از 14 هزار ابزار بازاریابی در دنیا شناسایی شده است.
راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی یک نقشه کاربردی است که ساختار تقریباً مشابهی در سراسر جهان دارد. در طول 25 سال گذشته، مارتک توانسته است وارد حوزه های مختلفی شود و نقشه ابزار Martek نیز از همین الگو پیروی می کند. به طور کلی، چشم انداز استاندارد Martech در حال حاضر شامل 6 دسته مهم است. این 6 دسته در واقع بخش هایی از بازاریابی هستند که به دلیل توسعه و گسترش ابزارهای فناورانه، روند آنها با سرعت بیشتری پیش می رود.
1. ابزارهای تبلیغات و ترویج.
این دسته از ابزارهای بازاریابی فناوری شامل پلتفرم هایی است که بازاریابی و تبلیغات را از طریق تأثیرگذاری برند و ارائه خلاقانه بهینه و فعال می کنند. زیر مجموعه های این دسته، بازاریابی موبایلی، روابط عمومی، جعبه چاپ، تبلیغات جستجو و تبلیغات در شبکه های اجتماعی هستند.
2. ابزارهای «محتوا و تجربه کاربری».
این دسته یکی از گسترده ترین دسته بندی ها در چشم انداز مارتک است. این دسته از ابزارهای ایمیل و پیامک گرفته تا پلتفرم های مدیریت برنامه، اتوماسیون و سئو را شامل می شود. در واقع، بسیاری از ابزارهای این دسته برای تجارت و بازاریابی حیاتی در نظر گرفته می شوند. زیرا اساس جمع آوری داده ها، تولید سرنخ، فرآیند فروش و تعامل با مصرف کننده در ابزارهای این دسته نهفته است. زیر مجموعه های این دسته عبارتند از: بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا، ابزارهای سئو و ابزار تولید ویدئو نقل شده.
3. ابزار «شبکه های اجتماعی و ارتباطات».
این دسته نیز بسیار گسترده است و شامل ابزارهای مختلفی است. ابزارهای ایجاد جامعه و مدیریت جامعه، اینفلوئنسرها، رویدادها و برنامه های زنده، مدیریت تماس و چت بات ها بسیار متفاوت از یکدیگر هستند و بین فروش و وفاداری مشتری حرکت می کنند. اما آنچه همه اینها را به عنوان شبکه های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی متحد می کند، ایجاد جامعه و استفاده از ارتباطات برای گسترش، مدیریت و افزایش آگاهی از برند است. بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی، نظارت بر رسانه های اجتماعی، وبینارها و رویدادهاهمه و همه نمونه هایی از این دسته هستند.
4. تجارت و ابزار فروش.
ابزارهای این دسته به طور مستقیم با فروش واقعی کسب و کار مرتبط هستند و بر آن تأثیر می گذارند. پلتفرم های این دسته وظیفه بهینه سازی و مدیریت فروش شما را به صورت آنلاین و آفلاین بر عهده دارند. این ابزارها معمولاً عملکرد را با معیارهای مربوط به فروش بهبود می بخشند. ابزارهای تجارت الکترونیک، بازاریابی و اتوماسیون فروش، ابزارها و پلتفرم های ارزیابی فروشهمه در این دسته هستند
5. ابزار “داده”.
داده ها می توانند یکی از مهم ترین دارایی های شما باشند که در طول فرآیند بازاریابی تولید یا بازتولید می شوند. به راحتی می توانید از داده های به دست آمده برای افزایش فروش و سود خود استفاده کنید. تمام پلتفرم هایی که در این دسته قرار می گیرند بر روی دسترسی، مدیریت و تجسم داده ها متمرکز هستند. به عنوان مثال ابزارهایی مانند داشبورد، بینش ها، فرآیندهای تجسم داده ها، تجزیه و تحلیل داده های موبایل و وب، CDP ها، ابزار تجزیه و تحلیل داده ها -و به روشی جالب- الفتنظیمات احراز هویت و حریم خصوصی در این دسته نمایش داده می شوند.
6. ابزار مدیریت
ابزارهای مدیریتی معمولاً تیم های داخلی شما و نحوه همکاری و ارتباط اعضای آن تیم ها را نظارت و ضبط می کنند. بسته به ساختار و سلسله مراتب شرکت شما، تمرکز این ابزارها می تواند از ثبت زمان و مدیریت مالی گرفته تا نحوه استخدام و برقراری ارتباط با کارمندان و اعضای جدید باشد.
این دسته ها در برخی از مناظر مارتک 5 و در برخی دیگر 7 هستند. اما فرم استانداردی که خود آقای اسکات برینکر بر آن تاکید دارد، همان شش ساختار است.
چشم انداز مارتک ایران
این کارت برای بار اول در سال 1401 توسط DM Bard Media تهیه و منتشر شد. (از جانب اینجا دریافت کنید.) DM Board این نقشه جامع را با پشتیبانی Dima و Sekan منتشر کرد که شامل نزدیک به 400 ابزار بازاریابی است. نسخه جدید این نقشه به زودی توسط DM Board منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است که این نسخه جدید از ایرانیان مارتک منظره علاوه بر جامعیت بیشتر، تفاوت های عمده ای با نسخه قبلی دارد.
یکی از تفاوت هایی که نسخه جدید کتاب راهنمای جامع بازاریابی ایران با نسخه قبلی دارد این است که نسخه جدید فقط یک فایل قابل دانلود نیست، بلکه یک صفحه فرود برای آن طراحی شده است که کاربر می تواند ابزار مورد نظر خود را از طریق آن مشاهده کند. فیلترهای مختلف و کسب اطلاعات لازم در مورد آنها و در نهایت به وب سایت این ابزار هدایت شوید. این سند همانطور که از نامش پیداست باید راهنمای کاملی برای تمامی ابزارهای بازاریابی ایرانی باشد. وقتی از همه ابزارها صحبت می کنیم، منظورمان فقط ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیست، بلکه ابزارهایی که در زمینه بازاریابی آفلاین کار می کنند نیز در این نقشه گنجانده شده است.
در واقع این سند مجموعه ای از ابزارهایی است که مبتنی بر فناوری هستند اما می توانند به بازاریابان مشاغل مختلف از جمله مشاغل آفلاین کمک کنند. به عنوان مثال، این دسته شامل ابزارهایی است که در زمینه نظارت بر تبلیغات محیطی کار می کنند.
تمامی مجموعه هایی که ابزار martech را توسعه داده اند در این نقشه گنجانده شده است. بنابراین آژانس ها هیچ نقشی در این سند ندارند. تفاوت مارتک با آژانس در این است که مشخص است که مارتک تنها به نیروی انسانی متکی نیست و بعد دیگری به نام فناوری به آن اضافه شده است. سپس فعالیت های بازاریابی را تسهیل کنید.
کاربردهای Martech Landscape چیست؟
هادی مرادی، سردبیر DM Board درباره کاربردهای این نقشه می گوید: «نقشه راهنمای بازاریابی می تواند به هرکسی در هر کسب و کاری کمک کند تا نیازهای خود را برآورده کند. این نقشه همچنین به بازاریابان کمک می کند تا ابزارهای بازاریابی را بشناسند و به کار گیرند. این نقشه خلأهای موجود در بازار فناوری ایران را نیز مشخص می کند. یعنی میتوانیم بفهمیم که در چه بخشهایی ابزار داریم و در چه بخشهایی نیاز به توسعه ابزارهای جدید داریم. این می تواند به افرادی که به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اند کمک کند تا بازار مناسب را بشناسند. سرمایهگذاران نیز میتوانند از این سند استفاده کنند و خلأهای موجود در ابزارهای بازاریابی را بشناسند تا ظرفیت سرمایهگذاری مناسب را بشناسند.
به گفته وی، این صفحه فرود نیز باید بستری را فراهم کند تا کاربران بتوانند به این ابزارها امتیاز دهند و بهترین ابزارها را در هر حوزه شناسایی کنند.
تا کنون بیش از 500 ابزار برای انتشار در این گزارش شناسایی کرده ایم. اگر ابزار martech دارید یا ابزاری را می شناسید که کمتر شناخته شده است، می توانید آن را برای ما ارسال کنید. برای معرفی این ابزارها می توانید نام ابزار را در قسمت وارد کنید این خط مطبوعات ثبت نام.
[ad_2]