مالیات بر رمزارزها؛ خطر کوچ ۱۲ میلیون کاربر به پلتفرمهای خارجی
[ad_1]
فعالان بلاک چین معتقدند مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با معافیت نقل و انتقالات ارز دیجیتال از مالیات بر عایدی سرمایه باعث مهاجرت کاربران به پلتفرم های خارجی و غیرقانونی و به خطر افتادن سرمایه آنها می شود. پیامدهای حکم مالیاتی برای ارزهای دیجیتال چیست؟
در هفته آخر اردیبهشت، مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه ای برگزار شد معافیت مالیاتی برای ارزهای دیجیتال این امر را تبعیض غیرقانونی اعلام کرد و با ماده 12 مصوبه مجلس مبنی بر حذف ارز دیجیتال از شمول مالیات بر عایدی سرمایه به دلیل تبعیض غیرقانونی مخالفت کرد. این بدان معناست که نقل و انتقال ارزهای مختلف از جمله ارز دیجیتال به اشخاص دیگر و فروش آنها مشمول مالیات خواهد بود.
مالیات بر درآمد در بازار ارزهای دیجیتال
قرار بود موضوع مالیات بر درآمد به عنوان یک قانون نظارتی برای جلوگیری از سفته بازی در بازارهای مالی مورد استفاده قرار گیرد، اما از یک سو در اقتصاد پف کرده ایران، بازارهای مالی بهانه ای برای مردم برای حفظ سرمایه تلقی می شود و از سوی دیگر. کارشناسان این حوزه می گویند که بازار ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت متفاوت آن قابل مقایسه با بازارهایی مانند املاک، خودرو و غیره نیست.
عباس آشتیانی، محقق بلاک چین، معتقد است در نظر گرفتن مالیات برای بازار نقدینگی که دارایی های آن به صورت متمرکز متعلق به ما نیست، ریسک رفتن سرمایه مردم به پلتفرم های غیرقانونی یا خارجی را افزایش می دهد. در گفتگو با خانه بلاک چین گفت:
شنیدن این خبر جای تعجب دارد. آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر بخواهد عدم پرداخت مالیات در این حوزه را با سایر بازارها مانند املاک مقایسه کند و از تبعیض ناعادلانه صحبت کند، این بازار را به رسمیت می شناسد؟
وی تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان برنامه ای برای درآمدزایی برای کشور و خزانه تلقی نمی شود. بلکه قرار بود طرحی برای جلوگیری از سفته بازی باشد تا از افزایش این اموال در کشور جلوگیری شود. یعنی مثلاً اگر شخصی ملکی را بخرد و تصمیم بگیرد در مدت کمتر از یک سال آن را بفروشد، باید بخشی از ارزش آن را مالیات بپردازد. در واقع نهادهای بالادستی قصد داشتند تا سفته بازی در بازار املاک را مهار کنند و از آشفتگی ناشی از سودجویی جلوگیری کنند. برای بازار املاک و مستغلات، مالیات یک ابزار نظارتی است، اما قیمت دارایی های رمزنگاری شده در سطح جهانی تعیین می شود.
آشتیانی ادامه داد:
نباید فراموش کنیم که وقتی از بازار ارزهای دیجیتال صحبت می کنیم، با بازاری کاملاً متفاوت روبرو هستیم. ما تولیدکننده یا مالک این بازار نیستیم که نگران این باشیم که خرید و فروش یا تجارت در بازار ارزهای دیجیتال چه مشکلاتی ایجاد می کند. هنوز تعریف دقیقی از دارایی های رمزنگاری شده و ارزهای رمزنگاری شده در قانون مشخص نشده است و این موضوع احتمالاً مشکل قانونی دارد.
مالیات بر ارز دیجیتال؛ خطر مهاجرت کاربران ایرانی به پلتفرم های خارجی
این محقق بلاک چین هشدار داد: با توجه به سیال بودن و غیرقابل پیش بینی بودن این حوزه و وجود رقبای خارجی برای تجارت ایرانی، نتیجه اعمال چنین مالیاتی، این تنها کاربران ایرانی را به پلتفرم های خارجی منتقل می کند. اگر به دلیل تحریم ها چنین اتفاقی رخ دهد دیگر امکان مطالبه هیچ حقی وجود نخواهد داشت. آیا چنین مشکلی ریسک اقتصادی بیشتری برای مردم به همراه ندارد؟ شناسایی آسان دارایی های کشور توسط شرکت های خارجی نیز به یکی از ریسک های جدی این تصمیم تبدیل خواهد شد.
وی گفت: سالهاست که گفته می شود هدف قانونگذار از چنین اقدامی تنظیم است نه درآمدزایی! اما اکنون می بینیم که اینطور نشد و اگر دولت قصد داشت از فضای ارزهای دیجیتال به این شکل سود ببرد، راه های بهتری برای این کار وجود داشت و اخذ مالیات مستقیم از کاربران باید آخرین گزینه می بود. ”
آشتیانی در ادامه توضیح داد: با توجه به پیچیدگی ذاتی این حوزه، طبیعتاً اگر بخواهیم رویکرد سلبی یا قهری از جمله این رویکرد را در پیش بگیریم، اهداف اصلی مشکل مالیاتی محقق نمی شود زیرا ناخودآگاه موجب تقویت زیرزمینی و خارجی می شود. سکوها و مالیات ابزاری برای تنظیم آن نخواهد بود. ما 12 میلیون مصرف کننده را به سمت بازارهای غیرقابل دسترس سوق خواهیم داد، جایی که کارکرد آنها سرمایه آنها را در معرض خطر قرار می دهد.”
آشتیانی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تورم اقتصاد ایران، سرمایه گذاری در چنین بازارهایی همیشه انتخاب مردم خواهد بود و تقاضا یا اشتهای مردم را برای آن بازار تغییر نمی دهد. تنها با انتقال دارایی ها از پلتفرم های داخلی به پلتفرم های خارجی، سرمایه آنها در معرض ریسک بالایی قرار می گیرد.
[ad_2]