چه رازی پشت تورم ۳۱ درصدی مخفی شده است؟ – تابناک
[ad_1]
به گزارش تابناک به نقل از فرارو، تورم نقطه به نقطه مهمترین عدد در گزارش تورم است و عقب نشینی آن از کانال 40 درصدی و رسیدن به انتهای کانال 30 درصدی را باید به فال نیک گرفت. اما هنوز یک سوال مهم وجود دارد که بسیاری از مردم را نگران می کند. چرا ما این کاهش تورم را در زندگی روزمره خود احساس نمی کنیم؟ مردم همچنان به فروشگاه می روند و با اجناس زیادی مواجه می شوند که قیمت آنها هر هفته افزایش می یابد. حتی وقتی قیمت محصول را می خوانند، دوباره با تعجب از فروشنده می پرسند و در نهایت مجبور می شوند بسیاری از اقلام را از سبد خرید خود حذف کنند. آیا بین تورم ارائه شده توسط مرکز آمار ایران به عنوان منبع رسمی تورم و رشد اقتصادی و گرانی کالاها تفاوتی وجود دارد؟
در مورد اخباری که هر روز از وضعیت اقتصادی کشورهای همسایه به گوش می رسد و نشان می دهد که آنها برای بهبود وضعیت زندگی شهروندان خود سخت تلاش می کنند چطور؟ این چقدر در احساس ایجاد شده برای مردم در مورد تورم نقش دارد؟ اینها سوالاتی است که از محمد تقی فیاضی، کارشناس مسائل اقتصادی پرسیدیم. فیاضی در پاسخ به سؤالات پنج دلیل مهم را ذکر می کند.
تورم دو طرف دارد
محمدتقی فیاضی می گوید تورم چهره واقعی دارد. این چیزی است که اعداد نشان می دهد، اما یک طرف دیگر وجود دارد: طرف دیگر تورم ذهنی است و این چیزی است که مردم از وضعیت تورم خارج می شوند.
اگر تورم 30 درصد گزارش شود، این رقم متوسطی است که هم شامل کالاها و خدمات و هم افراد جامعه شهری و روستایی می شود. اگر فردی در شهر زندگی می کند، حدود نیمی از درآمد خود را صرف اجاره خانه می کند. فردی که در روستا زندگی می کند 70 درصد درآمد خود را صرف غذا می کند، بنابراین تورم برای او دیگر 30 درصد نیست، می تواند 50 یا 70 درصد باشد.
محمدتقی فیاضی ادامه می دهد: با تورم بالا، نرخ رشد مواد غذایی بیشتر می شود و به دلیل اینکه مردم به صورت روزانه با این قیمت ها مواجه می شوند، درک آنها از تورم همیشه بالاتر از آن چیزی است که در واقع اتفاق می افتد.
تورم با تورم متفاوت است
محمدتقی فیاضی معتقد است تورم یک پدیده بلندمدت است: یعنی اگر فقط در یک سال قیمت ها افزایش پیدا کند اسمش تورم نیست، بلکه گران است. حالا ممکن است نان گران شود یا بنزین یا خدمات دیگر. اما وقتی تورم اتفاق میافتد، قیمتها به طور مداوم و پیوسته افزایش مییابد که به اقتصاد ایران ضربه میزند و اتفاقاً انتظارات تورمی را شکل میدهد که خود میتواند محرکی برای تورم باشد.
کاهش انتظارات تورمی زمان می برد
تورم بالا از قبل از انقلاب در اقتصاد ایران شروع شده و به طور میانگین در طول 45 سال به 25 درصد رسیده است، با اشاره به این مقدمه می گوید: این مشکل باعث شده مردم ذهنیت بلندمدت خود را شکل دهند و انتظار دارند که قیمت ها همینطور شود. در حال رشد است. بنابراین اگر قیمت ها فقط در یک ماه یا یک سال کاهش یابد، ذهنیت شکل گرفته از بین نخواهد رفت. دو تا چهار سال طول می کشد تا انتظارات تورمی کاهش یابد و مردم کاهش قیمت ها را احساس کنند.
مقایسه با کشورهای همسایه مانع از درک تورم کمتر می شود
مقایسه وضعیت ایران با سایر کشورهای همسایه توسط ایرانیان تاثیر زیادی بر احساس و تصور مردم از تورم دارد. محمدتقی فیاضی می گوید: در حال حاضر با توجه به ارتباطاتی که در سطح جهانی شکل گرفته است، هیچ اتفاقی نمی افتد، پنهان نمی ماند و مردم از طریق اخبار از وقایع و اتفاقات کشورهای دیگر حتی در دورافتاده ترین نقاط مطلع می شوند. این شرایط باعث شده مردم وضعیت شهر خودشان را با شهرهای دیگر کشورشان مقایسه کنند و نسبت به وضعیت کشورهای همسایه حساس شوند.
این نیز یک ذهنیت تاریخی محسوب می شود. مثلاً مردم می بینند که نرخ تورم در عراق که کشوری جنگ زده به حساب می آید و گرفتار داعش است، اما وضعیت اقتصادی آن مانند ایران است و اقتصادش بر پایه نفت است، حدود یک تا دو درصد است. بنابراین مقایسه وضعیت ایران با کشورهای همسایه دلیل عدم بهبود اقتصادی مردم است. انتظارات تورمی نیز بر انتظارات مردم تأثیر می گذارد.
به آخرین وضعیت تورم نگاهی بیندازید
گزارش رسمی مرکز آمار حاکی از آن است که در فروردین ماه امسال، شاخص بهای مصرف کننده خانوار ایران به عدد 236.3 رسید که نسبت به ماه قبل 2.6 درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل 30.9 درصد و در 12 دی ماه گذشته افزایش نشان می دهد. ماه ها در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 38.8 درصد افزایش داشته است.
اقلام به واحد، تورم از سال 2017 به بعد به طور پیوسته افزایش یافته است. در سال 1998 از 40% گذشت و در سال 1401 به 46.5% رسید. سپس در اواسط سال گذشته کاهش یافت و در اسفند 1402 با تورم نقطه به نقطه به 2/32 درصد رسیدیم. در آن زمان تصور میشد که این رقم کمترین میزان در ۴۳ ماه متوالی باشد. نرخ تورم در فروردین ماه سال جاری نیز نقطه به نقطه کاهش یافت و به 30.9 درصد رسید.
تورم 30.9 درصدی در فروردین ماه به این معنی است که کالاها و خدمات به جای میانگین 46.5 درصد، 30.9 درصد افزایش قیمت خواهند داشت.
تورم نقطه به نقطه به معنای درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در فروردین 1403، تورم نقطه به نقطه خانوار در کشور 30.9 درصد بود. این بدان معناست که خانوارهای کشور به طور متوسط 30.9 درصد بیشتر از فروردین 1402 برای خرید همان مجموعه کالاها و خدمات هزینه کرده اند. تورم نقطه به نقطه در فروردین 1403 نسبت به ماه قبل 1.4 واحد درصد کاهش داشت.
[ad_2]