10 راه تشخیص تراپیست خوب
[ad_1]
به این روزها اشاره می شود یک روانشناس بسیار رایج تر از قبل شده است. اما یک روانشناس خوب کیست؟ چگونه می توان یک روانشناس خوب و یک جلسه روانشناسی خوب را در بین بسیاری از درمانگران با روش های مختلف تشخیص داد؟
آنچه را که ما جلسات مشاوره می نامیم بیشتر به عنوان روان درمانی شناخته می شود و به اشکال مختلفی ارائه می شود. به عنوان مثال، رفتارشناسان الگوهای رفتاری شما را سازماندهی می کنند و درمانگران شناختی افکار غیرمنطقی شما را به چالش می کشند. اومانیست ها برای شما مکانی امن برای شکوفایی فراهم می کنند، در حالی که اگزیستانسیالیست ها شما را تشویق می کنند تا معنای زندگی در جهان را کشف کنید. طرفداران واقعیت درمانی نیز شما را در رفتارهایی راهنمایی می کنند که روابط شما با دیگران را تسهیل می کند.
همانطور که متوجه شدید، هیچ نظریه یا تکنیک درمانی منحصر به فرد و انحصاری در دنیای روان درمانی انسان وجود ندارد. هر یک از این روش ها بسته به زمان، مکان و شخص مشتری می تواند موثر باشد.
با این حال، استانداردها و اصول کلی وجود دارد که می توان برای تعیین یک درمانگر خوب و روند درمانی به آنها تکیه کرد. با هم ده راه برای شناسایی یک درمانگر و درمانگر خوب را بررسی خواهیم کرد.
درمان خوب دوستی است و درمانگر دوست شما نیست
به یاد داشته باشید که روند بهبودی با فرآیند دوستی یکسان نیست. ما با دوستانمان روابط تجاری، سرگرمی یا حتی عاشقانه انجام می دهیم. از طرفی ما فقط با درمانگر خود وارد فرآیند درمان می شویم. به یاد داشته باشید که رفتار و ارتباط درمانگر ممکن است دوستانه باشد، اما او دوست شما نیست. اگر درمانگر دوست شما باشد، او دیگر درمانگر شما نیست.
دوستی به برنامه، هدف یا مقصد نیاز ندارد. می توانید بدون دلیل خاصی با دوستان خود وقت بگذرانید و از آن لذت ببرید. از سوی دیگر، داستان با درمانگر متفاوت است. درمان یا درمان یک عمل هدفمند و خاص برای دستیابی به یک یا چند هدف خاص است.
در دوستی، شما و دوستانتان موقعیت متقابل و برابری دارید. علایق، نیازها و نگرانی های شما و دوستانتان به همان اندازه مهم هستند. اما درمان اینطور نیست. در نظر گرفته شده است که جلسه درمانی برای مراجعان نیز یک طرفه باشد. هر عمل درمانگر باید تنها با یک هدف انجام شود. پشتیبانی مشتری. اگر درمانگر شما از زمان درمان برای اهداف دیگری مانند چت کردن یا موارد دیگر استفاده می کند، روند درمان مشکل ساز است.
درمان خوب مبتنی بر شواهد است
درمان خوب شامل نگهداری سوابق، ایجاد فرضیه ها و آزمایش آنها است. درمان خوب مبتنی بر دانش مدرن است. از طرفی یک درمانگر خوب اشتباهات را می پذیرد و آنها را اصلاح می کند. وعده های درمانگر شما باید بر اساس واقعیات باشد. اگر درمانگر موفقیت فرآیند درمانی را تضمین می کند یا قول تغییر شخصیت شما را می دهد، حتماً باید در مورد مراجعه به او تجدید نظر کنید.
یک درمانگر خوب ارزش های انسانی مراجع را تایید می کند
به یاد داشته باشید که سلامت روان فرآیندی است که شما برای رسیدن به اهداف زندگی خود انتخاب کرده اید. به عبارت ساده، سلامت روان انگیزه شماست، نه مقصد شما. در نتیجه، در این سفر درمانگر یک راننده نیست، بلکه یک مربی رانندگی است.
درمان خوب قضاوت کردن است نه قضاوت مردم. اکثر افرادی که به یک درمانگر مراجعه می کنند به اندازه کافی توسط خودشان، همسالان، همسران، کارفرمایان، همسایگان و جامعه مورد قضاوت قرار گرفته اند و نیازی به قاضی جدید ندارند. از طرفی نصیحت و راهنمایی زیاد شنیده اند و به قول خودشان گوششان پر است.
مردم نه برای قضاوت و نصیحت، بلکه برای شفا و تجربه شفابخش نزد درمانگران می آیند. آنچه مشتری نیاز دارد درک، همدلی، توجه، پذیرش و تشویق است.
همانطور که یک جراح وظیفه دارد بدون توجه به ایدئولوژی، شخصیت اخلاقی، ثروت یا قومیت بیمار عمل کند، یک درمانگر نیز باید انسانیت هر مراجعه کننده را بدون توجه به اینکه چقدر او و اعمالش را تایید می کند، در نظر بگیرد.
یک درمانگر خوب تشویق کننده، شفاف است و بازخورد به موقع می دهد
آیا می دانید چرا ما اینقدر بازی های ویدیویی را دوست داریم؟ چون بازخورد به موقع و درستی به ما می دهند. درمان خوب نیز روند مشابهی دارد.
اتاق درمان مکانی امن برای مراجعه کنندگان است تا صادقانه خود را بیان کنند و احساسات واقعی خود را کشف و درک کنند. در این اتاق، مشتری با درمانگر کار می کند تا خود را کشف کند. بنابراین، درمانگر شما باید واضح، تشویق کننده و حمایت کننده باشد و با بازخورد به موقع شما را تشویق کند.
درمان خوب محصول همکاری بین مشتری و درمانگر است
بهترین چیزی که می تواند موفقیت روند درمان را تضمین کند، همکاری مراجع و درمانگر است. وقتی همکاری وجود نداشته باشد، نمی توان از درمان موفق صحبت کرد. در نتیجه یکی از عوامل مهم در درمانگر خوب بودن، رابطه و اعتماد شما با شخصیت است. هر چقدر هم که یک درمانگر معروف، مشهور و موفق باشد، اگر با شما ارتباط برقرار نکند، هیچ فایده ای برای شما ندارد.
یک تراپیست خوب به شما نحوه ماهیگیری را یاد می دهد
بدون لکنت باید گفت اگر روند درمان در جهت ارتقای تاب آوری، استقلال در تصمیم گیری و بهبود زندگی مددجو پیش نرود، درمان انجام نمی شود. اگر درمانگر را تحسین می کنید و خود را سرزنش می کنید، باید در روند درمان تجدید نظر کنید. یک نشانه بد برای روند درمان این است که شما به طور فزاینده ای به درمانگر وابسته می شوید. شما باید فرآیند حل مسئله را در درمان یاد بگیرید و به درمانگر وابسته نشوید.
یک درمانگر خوب به نیازهای فردی شما توجه دارد
برخی از رویکردهای درمانی عمدتاً بر اینجا و اکنون یا آینده تمرکز دارند، در حالی که برخی دیگر عمدتاً بر چارچوب مجدد تجارب گذشته تمرکز دارند. در هر صورت، درمان خوب زمینه شخصی شما را در نظر می گیرد. گذشته اغلب یکی از کلیدهای حل یک مشکل است.
همه ما از جایی آمدهایم، و جایی که از آن میآییم به امروزی بودن ما بستگی دارد. کل تاریخ ما نقشه ای از تجربه و شخصیت ما ارائه می دهد. گذشته کمکی برای حل مشکلات امروز است.
درمان خوب تجربه ذهنی و دنیای درونی مشتری را در نظر می گیرد
تجربیات حسی شخصی ما ترکیبی از ژنتیک و تجربه زندگی است. دو ویژگی منحصر به فرد در نتیجه با وجود همه شباهت ها باید در نظر بگیریم که هر انسانی کاملا منحصر به فرد است. این منحصر به فرد بودن باعث می شود درک متفاوتی از وقایع پیرامون خود داشته باشد.
درمانگران خوب می دانند که برای درک یک مشتری، باید تجربه ذهنی او را درک کنند. این بدان معنی است که درمانگر باید بفهمد که موقعیت برای مشتری چه معنایی دارد. به عنوان مثال، درمانگر می فهمد که با وجود اینکه مادر شما یک فرد معمولی است، اما او یک فرد فوق العاده خاص و مهم در دنیای شما است.
درمان خوب حمایت می کند، یادگیری را تشویق می کند و عمل را تسهیل می کند
یک درمانگر خوب با مراجعین در سطوح مختلف درگیر در فرآیند فعال رفتار می کند. این تعارض شامل احساسات، شناخت و رفتار مراجع می شود. به یاد داشته باشید که درمان خوب شامل تمرکز بر اعمال مشتری، تمرین مهارت های جدید، اتخاذ عادات جدید است. به طور خلاصه، درمان خوب پشتیبانی میکند، یادگیری را تحریک میکند و عمل را تسهیل میکند.
درمان موثر تنها با همکاری مراجعان حاصل می شود
در نهایت باید گفت که همه این موارد تنها زمانی اهمیت پیدا می کنند که مراجع با درمانگر همکاری کامل داشته باشد. نمی توان به یک درمانگر مراجعه کرد و بعد از اتاق شفا همان مسیر و تجربه قبلی را طی کرد. این روش ممکن است به طور موقت حال ما را بهتر کند، اما تاثیر قابل توجهی در زندگی ما نخواهد داشت.
همانطور که می گویند، تمام درمان های روانی نوعی خود درمانی است. به جز در موارد خاص، مگر اینکه اراده مراجع با درمان همراه باشد، درمان بی فایده است.
نمودار مقایسه رفتار درمانگران خوب و بد
جنبه | درمانگر خوب | درمانگر بد |
---|---|---|
مهارت های شنیداری | فعالانه به احساسات مشتری گوش می دهد و اعتبار می دهد | صحبت های مشتری را قطع می کند یا به طور کامل به او گوش نمی دهد |
ابراز همدردی | همدلی و درک واقعی را نشان می دهد | او فاقد همدلی است و نسبت به احساسات مشتریان بی تفاوت است |
مرزهای حرفه ای | مرزهای روشن و مناسب را حفظ کنید | مرزهای حرفه ای را محو یا نقض می کند |
ارتباط | مفاهیم را به طور واضح و موثر توضیح می دهد | از اصطلاحات پیچیده استفاده می کند یا عبارات مبهم می گوید |
احترام به مراجع | به نظرات و استقلال مراجع احترام می گذارد | مراجع را نادیده می گیرد یا نادیده می گیرد |
انعطاف پذیری | روش های درمانی را با توجه به نیازهای مشتری تنظیم می کند | بدون توجه به نیاز مشتری به یک روش خاص پایبند است |
محرمانه بودن | به استانداردهای حفظ حریم خصوصی و محرمانگی پایبند است | محرمانه بودن مراجع را رعایت نمی کند |
پشتیبانی می کند | حمایت و تشویق مداوم را فراهم می کند | تشویق یا حمایت نمی کند |
حساسیت فرهنگی | او تفاوت های فرهنگی را می شناسد و به آنها احترام می گذارد | این نشان دهنده حساسیت یا تعصب فرهنگی است |
توسعه حرفه ای | به دنبال توسعه حرفه ای و نظارت مستمر است | به دنبال آموزش اضافی یا پیشرفت حرفه ای نیست |
بازخورد مرجع | استقبال می کند و بازخورد مراجع را در نظر می گیرد | بازخورد مشتری را نادیده می گیرد یا رد می کند |
عملکرد اخلاقی | از دستورالعمل ها و استانداردهای اخلاقی پیروی می کند | درگیر رفتارهای غیراخلاقی |
تعیین اهداف | اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی را با همکاری مسئولین تعیین می کند | اهداف غیرواقعی تعیین می کند یا اصلاً هدفی ندارد |
ثبات | در جلسات و برنامه های درمانی پایدار است | او در جلسات بی ثبات و غیرقابل پیش بینی است |
اتحاد درمانی | یک اتحاد درمانی قوی با مشتریان ایجاد می کند | قادر به ایجاد پیوند قوی بین درمانگر و مراجع نیست |
صبر | او در برابر پیشرفت و عقب نشینی مراجع صبور است | او بی حوصله است و فشار زیادی به مشتریان وارد می کند |
قضاوت نکردن | او بدون حکم می ماند | نگرش قضاوتی نسبت به مشتریان دارد |
خودآگاهی | سوگیری های شخصی را می شناسد و آنها را مدیریت می کند | ناآگاه یا تمایلی به پذیرش تعصبات شخصی ندارد |
مدیریت بحران | قادر به مدیریت موثر بحران ها هستند | او قادر به مدیریت شرایط بحرانی نیست |
شفافیت | او در مورد روند درمان و هزینه ها شفاف است | روند درمان و هزینه ها مشخص یا دو طرفه نیست |
منبع: روانشناسی امروز
منبع جدول: تهیه شده در چگونه
[ad_2]